Soms kom je een briljante vondst tegen zoals deze: een sportschool voor mensen met veel overgewicht. Dat is zelfs een voorwaarde om klant te mogen worden, gewone vetrolletjes mogen er niet eens heen. Dat zijn een paar vliegen in één klap: mensen met veel overgewicht krijgen een positieve benadering (‘alleen jij mag lid worden’) maar ook een prettige en veilige omgeving om te trainen. Geen extra schaamte door een blonde-juf-maat-34-in strak-lycra-pakje die naast je aan het trainen is. Lotgenoten die jouw problemen herkennen en bewegingsadvies helemaal op jou afgestemd.
Specialiseren of niet?
Specialisatie moet een toegevoegde waarde hebben voor zowel de doelgroep als voor jou als leverancier. In het voorbeeld van de sportschool werkt het alleen als er a) echt affiniteit is met de doelgroep, b) je diensten daardoor ook echt anders zijn en c) de doelgroep qua omzetkansen groot genoeg is.
Andere voorbeelden van mooie specialisaties zijn de black-hair-kappers, diëtisten gericht op voedselallergie of juridisch vertalers.
En? Heeft jouw organisatie iets wat zorgt voor onderscheid? Herkenbaarder?
Gespecialiseerder? Iets waar de organisatie en de klanten blijer van worden?