Het eerste beeld dat opdoemt is iemand die al drie stappen in de toekomst leeft met de daarbij passende kleding, bril en woordgebruik. Hip, zelfverzekerd over wat komen gaat of in ieder geval die indruk wekkend.
Nu ken ik per ongeluk een trendwatcher via mijn broodfonds, Tom Kniesmeijer, en daar kan je gewoon mee praten. De trends die hij watcht zijn vooral maatschappelijke: hoe gaan wij met elkaar om, hoe organiseren we ons, waar kopen we onze spullen, hoe geven we vorm aan onze idealen?
Al vijf jaar lang combineren hij en een aantal andere trendwatchers hun bevindingen tot een visie, een stand van het land en ontwikkelingsrichtingen. Samen schrijven ze dat op in de Trendrede en presenteren die aan het grote publiek. Vroeger in september, in de buurt van de Troonrede, maar dit jaar in januari.
In een vol Pakhuis de Zwijger in Amsterdam luisterde ik naar de Trendrede 2016 en daarna naar de paneldiscussie.
De insteek was positief: naast het signaleren van trends als het verliezen van vertrouwen en grip was er vooral ruimte voor de voorbeelden waar gewerkt wordt aan verandering.
Ik neem de vrijheid om selectief te shoppen in de tekst en een klein stuk te quoten dat veel raakvlak heeft met communicatie (de hele tekst is hier te lezen):
“We proeven een duidelijk betekenisverlangen binnen de samenleving. We herontdekken het unieke en persoonlijke, de diepte die ons tot mensen maakt. Daarbij passen geen massale, anonieme ontvangsten, geen winkels of zorginstellingen met uitwisselbaar personeel. We zoeken het unieke, eigene in de transacties die we aangaan, waarderen het betekenisverlangen van anderen en belonen het met onze klandizie. Aandacht geeft betekenis. En betekenis zorgt voor grip.”
Aandacht geeft betekenis. Zoeken naar het unieke en persoonlijke. Voor veel ondernemers, zeker in het MKB, geldt dat persoonlijkheid en persoonlijke aandacht een belangrijke reden is voor klanten om te blijven of terug te komen. Je verhaal vertellen, op de manier die bij je past, kan dat goed ondersteunen. En omgekeerd ook luisteren naar het verhaal van de klant waardoor dienstverlening en producten kunnen blijven aansluiten bij hun vraag.
Kortom, een trend waar ik mij graag bij aansluit.